Voorbeeld klantonderzoek

In een continu veranderende zakelijke omgeving is het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten essentieel voor het succes van elk bedrijf. Klantonderzoek is een waardevol instrument waarmee bedrijven diepere inzichten kunnen krijgen in de wensen, voorkeuren en ervaringen van hun klanten.

Voorbeeld klantonderzoek

Welke aspecten van het bedrijf worden gewaardeerd en waar liggen de pijnpunten binnen de organisatie. Door middel van een klantonderzoek onderzoek voelen klanten zich gehoord en wordt voor medewerkers duidelijk waar de verbetermogelijkheden voor de organisatie liggen.


Onderzoekdoen.nl heeft voorbeeld klantonderzoek opgesteld welke je kunt gebruiken voor het meten van klanttevredenheid.

Starten met klantonderzoek

Voordat je begint met een klantonderzoek dien je je af te vragen wat je wilt weten van je klanten. Wil je de gehele customer journey meten of wil je enkel bepaalde thema's meten. Bepaalde thema's die je in je klantonderzoek zou kunnen meten zijn bijvoorbeeld:

  • Assortiment
  • Prijs
  • Klantenservice
  • Gebruik website
  • After-sales
  • Voorbeeld klantonderzoek vragenlijst product

    Voorbeeld klantonderzoek afwaszeep

    Je kunt deze voorbeeld vragen gebruiken voor het opzetten van je eigen klantonderzoek in onze enquête tool, de hier getoonde vragenlijst is niet volledig. Afhankelijk van de sector zal de inhoud van een klantondezoek verschillen.

    – Demografische variabelen:

    1. man/vrouw
    2. leeftijdscategorie
    3. regio/plaats

    - Vragenlijst

    Welke afwaszeep gebruikt u? merk A/merk B/merk C/merk D/merk E/merk X

    - Voorbeeld klantonderzoek: gebruikers welke merk X WEL gebruiken

    1. Wat vindt u het belangrijkste kenmerk van merk X

    • Wast goed schoon
    • Ruikt lekker
    • Geur blijft lang hangen
    • Zuinig in gebruik
    • Wast makkelijk schoon
    • Prijs
    • Verkrijgbaarheid
    • Vertrouwd merk
    • Anders

    2. Geef een cijfer/waardering voor merk X voor elk van de volgende kenmerken:(1-10 of zeer goed/goed/neutraal/slecht/zeer slecht/ geen mening)

    • Wast goed schoon
    • Ruikt lekker
    • Geur blijft lang hangen
    • Zuinig in gebruik
    • Wast makkelijk schoon
    • Prijs
    • Verkrijgbaarheid
    • Vertrouwd merk
    • Anders

    3. Wat doet u als uw afwaszeep op is?

    • U koopt automatisch een andere van merk X
    • U kijkt welke afwaszeep in de aanbieding is
    • U probeert gewoon eens iets anders
    • U kijkt of er iets nieuws is dat u nog niet kent

    4. Waar koopt u meestal uw afwaszeep?

    • Voordeelwinkel
    • Supermarkt
    • Waar u het al winkelend tegenkomt
    • Waar de afwaszeep op dat moment het goedkoopste is

    5. Kent de reclameboodschap van merk X? ja/nee

    6. Bent u het met de boodschap eens? ja/nee

    7. Bent u tevreden met de afwaszeep van merk X? ja/nee

    8. Zou u merk X aanbevelen aan vrienden of kennissen?

    9. Zou u graag via mail op de hoogte gebracht worden van nieuwe ontwikkelingen en aanbiedingen van merk X?

    10. Vindt u het prettig om uw mening te geven om ons zo te helpen u nog beter van dienst te zijn?

    (bedanken voor de tijd en gratis monster overhandigen)

    - Voorbeeld klantonderzoek: niet-gebruikers merk X

    1. Kent u merk X? ja/nee

    2. Heeft u merk X ooit gebruikt? Ja/nee

    3. Gebruikt u merk X regelmatig? Ja/nee

    4. Wat vindt u van merk X zeer goed/goed/ neutraal/ slecht/zeer slecht/ geen mening

    5. Bent u tevreden over uw huidige afwaszeep? Zeer tevreden/tevreden/neutraal/ ontevreden/ zeer ontevreden

    6. Wat vindt u kenmerkend aan de afwaszeep:

    • Wast goed schoon
    • Ruikt lekker
    • Geur blijft lang hangen
    • Zuinig in gebruik
    • Wast makkelijk schoon
    • Prijs
    • Verkrijgbaarheid
    • Vertrouwd merk
    • Anders

    7. Geef een cijfer/waardering voor het merk dat u nu gebruikt voor elk van de volgende kenmerken:(1-10 of zeer goed/goed/neutraal/slecht/zeer slecht/ geen mening)

    • Wast goed schoon
    • Ruikt lekker
    • Geur blijft lang hangen
    • Zuinig in gebruik
    • Wast makkelijk schoon
    • Prijs
    • Verkrijgbaarheid
    • Vertrouwd merk
    • Anders

    8. Zou u merk X eens willen proberen?

    9. Mogen wij u een monster geven en later per mail vragen hoe merk X u bevallen is?

    10. Bedanken voor de tijd en moeite

    Voorbeeld klantonderzoek vragenlijst klantenservice

    Je kunt deze voorbeeld vragen gebruiken voor het opzetten van je eigen klantonderzoek in onze enquête tool, de hier getoonde vragenlijst is niet volledig. Afhankelijk van de sector zal de inhoud van een klantondezoek verschillen.

    Voorbeeld klantonderzoek vragenlijst

    Introductie klantonderzoek: Je hebt kort geleden contact gehad met onze klantenservice we horen graag of u tevreden bent over hoe we u geholpen hebben.

    – Demografische variabelen:

    1. man/vrouw
    2. leeftijdscategorie
    3. regio/plaats

    1. n hoeverre was u tevreden over de snelheid voordat u een medewerker aan de telefoon kreeg?

    2. In hoeverre bent u tevreden over de geboden oplossing door de medewerker?

    3. In hoeverre had u het gevoel dat de medewerker u begreep?

    4. Is het probleem waarvoor u belde opgelost?

    5. Heeft u nog opmerkingen over het gesprek dat u heeft gevoerd?

    Enquête laten maken door Onderzoekdoen.nl

    Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

    Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze marktonderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.

    Maak jouw enquête

    Met de enquête tool van Onderzoekdoen.nl kun je heel snel en eenvoudig een enquête opzetten. Probeer het nu en ervaar zelf wat de tool jou te bieden heeft.
    Direct starten

    Een selectie van onze tevreden klanten: