NPS Meten

Continu NPS Meten


Op deze pagina: 1. Inleiding NPS Meten | 2. Video NPS Meten | 3. Hoe werkt NPS meten | 4. NPS Groepen | 5. NPS Score | 6. NPS Meten met de klantmonitor van Onderzoekdoen | 7. Contact |

Pagina laatst bewerkt: 7-7-2016

1. NPS Meten

NPS (Net promoter Score) is een eenvoudige manier voor het doen van een eenvoudig klantonderzoek en hiermee het meten van klanttevredenheid. Je meet de NPS score door het vragen van één eenvoudige vraag:

In welke mate zou u bedrijf/merk/product X aanraden aan vrienden/kennissen/collega's?


2. Video: NPS Meten eenvoudig uitgelegd

Het meten van NPS eenvoudig uitgelegd (voorbeeld: Macquarie Telecom).

3. NPS Meten - hoe werkt het?

Nadat je de NPS vraag gesteld hebt kan je de respondenten groeperen in drie groepen:
  • Promotors - respondenten die een 9 of 10 geven op de NPS vraag.
  • Passief tevreden - respondenten die een 7 of 8 geven op de NPS vraag
  • Criticasters - respondenten die een 0 tot 6 hebben gegeven
  • nps meten

    4. NPS Meten - Groepen

    Nadat je de NPS meting hebt uitgevoerd en de respondenten gegroepeerd kan je deze klantgroepen als volgt typeren:
  • Promotors - trouwe aanhangers van je merk, deze zullen je merk promoten onder collega's & vrienden.
  • Passief tevreden - tevreden klanten maar zijn niet enthousiast over je organisatie, gaan gemakkelijk over naar een concurrent bij bijvoorbeeld een leuke aanbieding.
  • Criticasters - ontevreden klanten, deze schade je merk. Ze vertellen collega's en vrienden over de slechte dienstverlening.
  • Wanneer je start met het meten van de NPS krijg je een begin score. Vervolgens kan je de organisatie gaan bijsturen om vervolgens opnieuw de NPS te meten. Dit met als doel de groep "criticasters" zo klein mogelijk te krijgen en de groep "promotors" zo groot mogelijk.

    5. NPS Meten - NPS Score

    Wanneer je klaar bent met het meten van de NPS kan je een NPS score berekenen, je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken:

    NPS score = % promotors - % criticasters

    nps meten
    Lees verder: NPS Berekenen

    6. NPS meten met de klantmonitor van Onderzoekdoen

    Continu NPS meten levert waardevolle inzichten op om een klantgerichte organisatie te ontwikkelen.

    Met de klantmonitor van Onderzoekdoen kan je eenvoudig de NPS meten van jouw organisatie, dit werkt als volgt:
    1. Samen configuren we het NPS onderzoek, hiermee bepalen we op welke punten in de customer journey we de NPS gaan meten
    2. Geautomatiseerd worden de NPS resultaten verzamelt, in geval van een onvoldoende wordt er direct een brandmelding verstuurd. Zodat op deze NPS score direct ingespeeld kan worden.
    3. Continu is de score van de NPS metingen inzichtelijk.
    4. (Diepte) analyses worden gemaakt van de resultaten, om hiermee de organisatie te verbeteren

    7. Start nu zelf met het continu meten van de NPS

    Na dertig dagen niet overtuigd van het resultaat dan betaal je niets


    Graag komen we met je in contact





    Kennis database

    Onderzoekdoen.nl is expert in het doen van onderzoek.

    Laat je onderzoek uitvoeren door de onderzoeksprofessionals van Onderzoekdoen.nl.

    050 - 55 32 690
    Contact pagina