Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Met deze makkelijke checklist helpen we je graag bij het
zelfstandig maken van een enquête.
Ben je bezig om een enquête te maken voor je studie, werk of een eigen project? Dit kan een lastige klus zijn. Aan de hand van onderstaande checklist kun je eenvoudig zelf een enquête opstellen.
Bepaal voordat je begint met het opstellen van enquête vragen, het doel van de enquête. Wat wil je meten? Op welke deelvragen wil je een antwoord? Hoe ga je de resultaten analyseren? Hoe wil je de rapportage opstellen en welke beslissingen wil je nemen op grond van je resultaten etc.
Door je doelstelling altijd voor ogen te hebben, voorkom je overbodige vragen. Voorkom ‘Nice to know’ vragen die geen toegevoegde waarde hebben voor het onderzoeksdoel. Hierdoor worden respondenten namelijk onnodig belast dat ten koste kan gaan van de betrouwbaarheid van het onderzoek. Bekijk daarom per vraag kritisch of deze relevant is voor je onderzoeksdoel.
Maak je enquête lijst niet te lang. De meeste respondenten willen gemiddeld 10 minuten voor een enquête uittrekken. Dit komt in de praktijk neer op een vraag of 20.
Wanneer je start met het maken van een enquête zorg er dan voor dat de volgorde van de vragen logisch is. Zet de vragen over hetzelfde onderwerp bij elkaar. Stel bovendien eerst algemene vragen en daarna pas specifieke vragen. Dit zorgt ervoor dat de respondent sneller de vragen kan beantwoorden.
Het is uiteraard belangrijk dat je enquête vragen goed te begrijpen en te beantwoorden zijn. Hieronder worden hiervoor een aantal richtlijnen gegeven.
Indien je gevoelige vragen hebt over leeftijd, opleidingsniveau etc., stel deze gevoelige vragen dan aan het eind van de enquête. De respondent is na het beantwoorden van andere vragen eerder geneigd om gevoelige informatie te delen.
Door veel open vragen te stellen in je enquête kun je de respondent wellicht te zwaar belasten. In het algemeen geven respondenten op open vragen vaak weinig uitgebreide antwoorden. Bovendien zijn open vragen in vergelijking met gesloten vragen moeilijker en tijdsintensiever voor jezelf om te analyseren.
Juist voorbeeld: "Geef hieronder aan in hoeverre u het eens bent met de volgende stelling: Ik ben tevreden over de dienstverlening van de mensen van KPN."
Bij deze vraag gaat het dus over “tevredenheid”. Indien gevraagd zou worden in hoeverre de respondent het eens zou zijn met de stelling zou dit verwarrend kunnen werken voor een respondent.
Onjuist voorbeeld: "Hoeveel uren op een dag ben je bezig met je studie?
Juist voorbeeld: "Hoeveel uren op een dag ben je bezig met je studie?
Bij bepaalde vragen is het voor de volledigheid aan te
raden om de antwoordmogelijkheid "Anders,
namelijk …", "Weet niet/ geen mening",
of "Niet van toepassing" toe te voegen.
Als
je dit niet zou doen, dan bestaat de kans dat
respondenten ten onrechte de overige
antwoordcategorieën kiezen.
Onjuist voorbeeld: "Hoeveel uren op een dag ben
je bezig met je studie?
Hier ontbreekt de antwoordcategorie "Minder dan 2 uur per dag".
Echter, voorkom dat er teveel gekozen kan worden voor de antwoordoptie "Weet niet/ geen mening". Indien respondenten moe worden en geen zin meer hebben om na te denken kunnen ze namelijk al snel voor deze optie kiezen.
Het is van belang dat je bij het maken van de enquête de antwoordcategorieën uniform en consistent maakt. Dan pas kun je verschillende vragen met elkaar vergelijken. Ook voorkom je dan dat respondenten onnodig verward raken en onbetrouwbare antwoorden geven.
Voorbeeld: Stel niet eerst diverse vragen met de antwoordcategorieën "Zeer tevreden", "Tevreden", "Neutraal", "Ontevreden", "Zeer ontevreden" en vervolgens vragen met de antwoordcategorieën "Zeer eens", "Eens", "Eens nog oneens", "Oneens", "Zeer oneens".
Ook als je tegengestelde stellingen gebruikt, zorg er dan voor dat deze tegenstellingen kloppen. Gebruik bijvoorbeeld niet “relaxed” versus “boos”, maar versus “gespannen”.
Een bijkomend voordeel van online enquêtes is dat je gebruik kunt maken van beeld en geluid. Dit geeft extra mogelijkheden bij het stellen van vragen. Ook kan dit bijvoorbeeld het geheugen van de respondent prikkelen en kan het de enquête aantrekkelijker maken etc.
Wanneer je klaar bent met het maken van de enquête kan je een voorbeeld enquête rondsturen, hiermee kun je bekijken of de enquête geheel duidelijk is.
Geef aan het einde van de enquête de respondent de gelegenheid om nog eventuele overige opmerkingen en/of suggesties te plaatsen.
Vergeet tijdens het maken van je enquête niet om je respondenten te bedanken aan het einde van de enquête.
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze onderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.