Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Een diepte-interview wordt veelal toegepast wanneer het
belangrijk is dat er diepgaande motieven en inzichten
uitgehaald worden. Een diepte-interview kan op locatie
plaatsvinden of door middel van een (video)call.
Diepte-interviews worden vooral bij kwalitatief
onderzoek ingezet zoals een
medewerkerstevredenheidsonderzoek of diverse typen
klantonderzoek.
Een diepte-interview is een onderzoeksmethode waarbij de nadruk ligt op het verkrijgen van gedetailleerde informatie over de ervaringen, meningen, motieven en opvattingen van de geïnterviewde. Het doel van een diepte-interview is om de gedachten en gevoelens van de geïnterviewde echt goed te begrijpen.
In tegenstelling tot gestandaardiseerde vragenlijsten of enquêtes, biedt een diepte-interview flexibiliteit en ruimte voor openheid. Het interview wordt meestal uitgevoerd in een één-op-één setting, waarbij de interviewer een vertrouwelijke omgeving creëert waarin de geïnterviewde vrijuit kan spreken. Je zou een diepte-interview wel kunnen gebruiken als aanvulling op een enquête. Op die manier vul je de kwantitatieve data aan met kwalitatieve data.
Tijdens een diepte-interview worden voornamelijk open vragen gesteld, zodat er ruimte is om uitgebreide en gedetailleerde antwoorden te geven. De interviewer zal daarbij doorvragen om de gedachten, emoties en ervaringen van de geïnterviewde goed in kaart te kunnen brengen. Het is daarom belangrijk dat de interviewer zich goed voorbereid, zodat hij of zij een volwaardige gesprekspartner kan zijn.
Diepte-interviews kunnen zowel gestructureerd als semi-gestructureerd zijn. Bij gestructureerde diepte-interviews worden van tevoren bepaalde vragen en thema's vastgesteld, terwijl semi-gestructureerde interviews meer flexibiliteit bieden en ruimte laten voor spontane reacties en nieuwe inzichten.
Voordat je een diepte-interview afneemt moet je je goed voorbereiden en weten welke vragen je het beste kunt stellen. We helpen je hier graag bij. Hieronder de belangrijkste voor- en nadelen van een diepte-interview:
Onze onderzoekers voeren regelmatig diepte-interviews uit en daarbij werken we volgens onderstaand stappenplan.
1. Kennismakingsgesprek
Tijdens een kennismakingsgesprek bespreken we de
wensen en behoeften van jouw bedrijf of organisatie.
Na dit gesprek weten we in grote lijnen welke
informatie aan bod moet komen tijdens de
diepte-interviews en waar deze gehouden dienen te
worden.
2. Voorbereiding
Aan de hand van het kennismakingsgesprek verdiepen
onze gespecialiseerde onderzoekers zich verder in het
onderwerp. Er wordt een vragenlijst opgesteld die
voornamelijk open vragen bevat.
3. Uitvoering diepte-interview
Tijdens de uitvoering van het interview zal onze
onderzoeker in ieder geval de benodigde informatie
verzamelen. Afhankelijk van het verloop van het
gesprek en de mate van follow-up vragen kan hier nog
extra data aan toegevoegd worden. Onze onderzoeker
neemt een geluidsrecorder mee zodat de interviews
zorgvuldig uitgewerkt kunnen worden.
4. Analyse en rapportage
Na het afronden van diepte-interviews zullen wij de
verzamelde data analyseren en verwerken in een
overzichtelijk en professioneel rapport. Deze kan
gedeeld worden met de rest van de organisatie en
eventueel ook met de geïnterviewden.
Onze gespecialiseerde onderzoekers helpen je graag bij de voorbereiding en uitvoering van één of meerdere diepte-interviews. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek
Wij hebben inmiddels vele verschillende diepte-interviews uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.