Online enquête

Een online enquête wordt veelal ingezet om snel en efficiënt een grote hoeveelheid aan data te verzamelen en analyseren. Of je nu onderzoek doet vanuit een bedrijf, organisatie of instelling, een online enquête biedt tal van uitkomsten. Zo kun je bijvoorbeeld de tevredenheid van jouw klanten of medewerkers meten, bewoners- of ledenonderzoek uitvoeren en verschillende marketingonderzoeken doen.

Wat is een online enquête?

Een online enquête is een kwantitatieve methode van onderzoek doen. Op deze manier kan er snel en effectief data verzameld worden voor jouw onderzoek. Een online enquête is goed toe te passen bij het verzamelen van veel data op een specifiek moment. Jouw doelgroep kan tegelijk de enquête invullen waardoor je duizenden respondenten kan hebben in één dag.

Een online enquête wordt voornamelijk gebruikt bij de volgende onderzoeken: 

  1. Klanttevredenheidsonderzoek
  2. Medewerkerstevredenheidsonderzoek
  3. Imago-onderzoek

Deze onderzoeken bestaan voornamelijk uit cijfervragen. Dit soort vragen zijn gemakkelijk in te vullen waardoor een hoge respons snel bereikt is.  

Voordelen online enquête

Elke onderzoeksmethode heeft zijn voor- en nadelen, zo ook een online enquête. Hieronder de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje:

  1. Snelle gegevensverzameling: Online enquêtes stellen onderzoekers in staat om snel gegevens te verzamelen. De verzamelde reacties worden direct opgeslagen, waardoor de verwerkingstijd wordt verkort. Daarbij beschik je over realtime inzichten gedurende het onderzoek.
  2. Gemakkelijke toegang: Doordat de vragenlijst online is af te nemen, is deze zeer toegankelijk voor een breed publiek aan respondenten. Dit maakt het makkelijker om een grotere steekproef af te nemen.
  3. Vele vraagtypen: Online enquêtetools bieden een breed scala aan vraagtypen, waaronder meerkeuze, schaalbeoordelingen, open vragen en meer. Dit stelt onderzoekers in staat om verschillende soorten informatie te verzamelen en waardevolle inzichten te verkrijgen.
  4. Anonimiteit: Doordat de vragenlijst anoniem en in een privésituatie afgenomen kan worden, voelen respondenten zich vaak meer op hun gemak. Dit kan leiden tot meer oprechte antwoorden, wat resulteert in betrouwbaardere gegevens.

Nadelen online enquête

  1. Technische problemen: Respondenten kunnen te maken krijgen met technische problemen, zoals internetverbindingen of problemen met de software. Dit kan ervoor zorgen dat de respondent vroegtijdig afhaakt en dus niet deelneemt aan het onderzoek.
  2. Beperkte controle: Doordat er beperkte controle is over wie de enquête invult, kan dit leiden tot minder betrouwbare gegevens. Je weet namelijk niet 100% zeker of de respondent voldoet aan alle criteria.
  3. Mogelijk minder diepgang: Online enquêtes bieden veel verschillende vraagtypen, maar missen het face-to-face interview en daarmee persoonlijke contact. Dit kan leiden tot een gebrek aan context en minder gedetailleerde antwoorden.
  4. Uitsluiting respondenten: Met een online enquête sluit je bij voorbaat respondenten die geen toegang hebben tot het internet uit van je onderzoek. Het uitsluiten van bepaalde demografische doelgroepen kan een steekproef selectiever maken.

Hoe werkt het?

Een online enquête is een vragenlijst die wordt verstuurd naar jouw doelgroep. Dit type onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van een online enquête tool. De respondenten ontvangen een unieke link welke leidt naar de pagina waar zij de enquête in kunnen vullen.  

De respons is bij te houden in onze tool. Hier kun je vervolgens de resultaten in overzichtelijke grafieken bekijken en exporteren. Wij hechten daarbij veel waarde aan de privacy van respondenten. Mochten er persoonsgegevens verwerkt worden in jouw enquête, dan sluiten we vooraf een verwerkersovereenkomst met jou af.  

Een online enquête afnemen via Onderzoekdoen.nl?

Wij als Onderzoekdoen.nl hebben een team van professionele onderzoekers voor jou klaar staan die helpen bij het opstellen van de meest ideale enquête. Voordat je aan de slag gaat met jouw enquête bepalen we samen welke manier van onderzoeken het beste aansluit bij jouw behoeftes.

Een online enquête bij Ondezoekdoen.nl kan namelijk op verschillende manieren worden uitgevoerd:

  1. Full service onderzoek
  2. Zelfstandig onderzoek doen

Wanneer je het onderzoek zelfstandig gaat uitvoeren plannen we van tevoren een demonstratie in via Microsoft Teams. Je krijgt daarbij een duidelijke uitleg over het gebruik van onze enquête tool. Na de demonstratie begrijp je hoe je de vragen in de tool kan zetten, hoe je de enquête kan verspreiden en hoe je de resultaten kan exporteren.

Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Meer informatie?

Ervaar zelf hoe een online enquête jou waardevolle inzichten kan geven.

Een selectie van onze tevreden klanten:

FAQ

Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de doorlooptijd van een onderzoek?

Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.

Wat zijn de kosten voor het laten uitvoeren van dit onderzoek door Onderzoekdoen.nl?

De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.

Hoe zit het met de privacy / AVG?

Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.

Kan ik het onderzoek ook zelf uitvoeren?

Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.

Hoe zorgen we voor voldoende respons voor het onderzoek?

Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek

Hoeveel ervaring hebben jullie met online enquêtes?

Wij hebben inmiddels vele verschillende online enquêtes uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.

medewerkers onderzoekdoen.nl

Medewerkers betrokken bij dit onderzoek

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
Onze onderzoek specialisten helpen je graag verder!