Telefonisch interview

Een telefonisch interview wordt veelal toegepast wanneer het gewenst is om direct in contact te staan met de respondent. Je kunt tijdens het gesprek complexe vragen stellen of follow-upvragen op basis van de antwoorden van de respondent. Het telefonische interview wordt bijvoorbeeld altijd ingezet voor een PSA onderzoek, maar deze methode wordt ook gebruikt bij verschillende medewerkers- en klantonderzoeken.

Wat is een telefonisch interview?

Bij een telefonisch interview bevraag je de respondent via de telefoon. De onderzoeker heeft de vragen die hij of zij wil stellen voor zich liggen. Op deze manier is het eenvoudig om de juiste vragen te stellen. Vaak is een telefonisch interview kwantitatief. De vragen die gesteld worden bestaan namelijk meestal uit cijfervragen. Zo duurt het voor de respondent niet lang om de vragen te beantwoorden en zijn zij sneller geneigd om deel te nemen aan het onderzoek.

Wanneer kan je een telefonisch interview goed toepassen?

Deze methode van onderzoek is goed toe te passen wanneer het belangrijk is dat een interview snel en efficiënt uitgevoerd wordt. Een telefonisch interview is namelijk relatief kort en brengt ook weinig kosten met zich mee. Omdat een telefonisch interview een vrij persoonlijke benadering heeft, is de respons gemiddeld hoger dan wanneer je een enquête zou uitsturen. Dit maakt het een efficiënte manier van data verzamelen.

Voordelen telefonisch interview

Voordat je een interview gaat afnemen is het goed om na te denken over de juiste manier van interviewen. We helpen je hier graag bij. Daarom vind je hieronder de belangrijkste voor- en nadelen van een telefonisch interview op een rijtje:

  1. Efficiënt: Een telefonisch interview is snel en eenvoudig uit te voeren, waardoor je flink wat tijd kan besparen. Daarnaast kan de onderzoeker de antwoorden direct verwerken, waardoor de rapportage sneller tot stand komt.
  2. Kostenbesparing: Je hebt relatief lage kosten in tegenstelling tot wanneer de onderzoeker op locatie moet komen.
  3. Hoge respons: Het is eenvoudiger om een telefonische afspraak te maken met respondenten die ver weg wonen. Dit maakt het toegankelijker om deel te nemen, waardoor je meerdere mogelijkheden creëert en daarmee een hogere respons kunt krijgen.

Nadelen telefonisch interview

  1. Beperkte visuele hulpmiddelen: Via de telefoon is het niet mogelijk om vragen te ondersteunen met eventueel beeldmateriaal. Dit zorgt ervoor dat het soms lastiger is om een vraag echt goed te kunnen begrijpen.
  2. Vooroordelen: Omdat mensen bellen vaak associëren met telemarketing kan de doelgroep zich ergeren. Daarom is het belangrijk om hen van tevoren in te lichten dat zij benaderd kunnen worden.
  3. Gebrek aan non-verbale communicatie: Doordat je elkaar niet kunt zien via de telefoon, mis je alle non-verbale communicatie. Dit kan ervoor zorgen dat je elkaar minder goed begrijpt, wat niet ten goede komt van de kwaliteit van het interview.

Hoe werkt het?

Onze onderzoekers voeren regelmatig telefonische interviews uit en daarbij werken we volgens onderstaand stappenplan. Wij helpen je graag verder! 

1. Kennismakingsgesprek

Tijdens een kennismakingsgesprek bespreken we de wensen en behoeften van jouw bedrijf of organisatie. Na dit gesprek weten we precies welke informatie aan bod moet komen tijdens de interviews.

2. Vragenlijst opstellen

Aan de hand van het kennismakingsgesprek stellen wij een geschikte vragenlijst op. De vragenlijst bespreken we samen nog een keer door om er zeker van te zijn dat we de juiste data gaan ophalen.

3. Verwerkersovereenkomst afsluiten

Naast een reguliere overeenkomst wordt er ook een verwerkersovereenkomst afgesloten. Op deze manier zijn de persoonsgegevens gewaarborgd. Jullie leveren namelijk een lijst aan met contactgegevens van respondenten die weten dat zij benaderd gaan worden voor dit specifieke onderzoek.

4. Uitvoering telefonische interviews

Als alles geregeld is, dan gaan we beginnen aan onze eerste belronde. Mochten we niet alle respondenten gesproken hebben in deze eerste ronde, dan bellen wij vaak binnen een week nogmaals. In overleg kan er ook nog een derde keer gebeld worden indien je nog niet tevreden bent met de respons.

5. Analyse & rapportage

Pas wanneer jij tevreden bent met de respons, zullen wij de resultaten verwerken in een overzichtelijk en professioneel rapport. Deze kan gedeeld worden met de rest van de organisatie en eventueel ook met de respondenten.

Telefonische interviews laten afnemen via Onderzoekdoen.nl?

Onze gespecialiseerde onderzoekers helpen je graag bij het voorbereiden en afnemen van telefonische interviews. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Meer informatie?

Ervaar zelf hoe een telefonisch interview jou waardevolle inzichten kan geven.

Een selectie van onze tevreden klanten:

FAQ

Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de doorlooptijd van een onderzoek?

Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.

Wat zijn de kosten voor het laten uitvoeren van dit onderzoek door Onderzoekdoen.nl?

De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.

Hoe zit het met de privacy / AVG?

Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.

Kan ik het onderzoek ook zelf uitvoeren?

Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.

Hoe zorgen we voor voldoende respons voor het onderzoek?

Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek

Hoeveel ervaring hebben jullie met telefonische interviews?

Wij hebben inmiddels vele verschillende telefonische interviews uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.

medewerkers onderzoekdoen.nl

Medewerkers betrokken bij deze onderzoeksmethode

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
Onze onderzoek specialisten helpen je graag verder!