Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Een discussiegroep wordt vaak gebruikt door
verschillende belanghebbenden, zoals onderzoekers,
marketeers, beleidsmakers en verschillende managers. Ze
bieden een platform voor interactie en diepgaande
discussies over specifieke onderwerpen.
Een discussiegroep is een samengestelde groep mensen die via uitnodiging samen online of offline kunnen discussiëren over een van tevoren bepaald onderwerp. De leden worden uitgenodigd door middel van een e-mail waarin duidelijk wordt uitgelegd wat er als deelnemer van je verwacht wordt en over welk onderwerp er gediscussieerd gaat worden.
In een discussiegroep kunnen er twee doelen zijn:
Binnen een discussiegroep is er ook een gespreksleider aanwezig. Hij of zij zorgt ervoor dat het groepsproces gestuurd wordt. De groepsleider dient wel kennis te hebben van de doelstelling en het te behandelen onderwerp.
Wanneer kiezen voor een discussiegroep?
Een discussiegroep is het beste toe te passen wanneer je benieuwd bent naar verschillende invalshoeken over het te behandelen onderwerp. Ook is een discussiegroep de juiste keuze wanneer je een bepaalde (vraag)stelling of ingeving wilt testen. Met behulp van de groep krijgje meer inzicht in verschillende gedachtegangen bij of over het door jou gekozen onderwerp.
Net als bij andere onderzoeksmethoden heeft ook een discussiegroep voor- en nadelen:
Een discussiegroep bestaat uit een groep geselecteerde mensen. Wanneer iemand uitgenodigd wordt, dan hoeft hij of zij niet per se toe te treden tot de groep. Er zijn dus alleen personen aanwezig die interesse hebben in het te bespreken onderwerp.
Binnen de groep heb je deelnemers en een gespreksleider. De groepsleider dient hierbij in staat te zijn om een groepsproces te kunnen sturen. Mocht je dit als onderzoeker zelf willen doen, dan wordt het aangeraden om hier eerst een cursus in te volgen.
Liever een gespreksleider inhuren? De onderzoekers van Onderzoekdoen.nl zijn hierin gespecialiseerd en zorgen ervoor dat de groepsdiscussie vlekkeloos verloopt. Zij zijn getraind in het managen van een groepsproces en weten precies welke vragen er gesteld moeten worden. De verzamelde data verwerken zij in een professioneel en overzichtelijk rapport.
Onze gespecialiseerde onderzoekers helpen je graag bij het vinden van een geschikte gespreksleider. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek
Wij hebben inmiddels vele verschillende discussiegroepen gehad. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.