PREM vragenlijst
De Patient Reported Experience Measures (PREM) vragenlijst wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de ervaringen van patiënten in de gezondheidszorg. Deze vragenlijst is bedoeld voor zorginstellingen, zorgverleners en beleidsmakers die streven naar het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het bieden van een positieve patiëntervaring.
Wat is de PREM?
Het jaarlijks verplichte PREM is een (korte) vragenlijst waarmee je de patiënttevredenheid binnen jouw zorginstelling kunt meten. Dit onderzoek richt zich op verschillende aspecten van de patiëntreis, van ontvangst tot nazorg, om zo een volledig beeld te krijgen van hun beleving bij de betreffende zorgverlening.
PREM vragenlijst
Een algemene PREM vragenlijst bestaat uit ongeveer 10 à 15 ervaringsvragen die het gehele zorgproces omvat. Denk daarbij aan vragen omtrent de structuur, communicatie, deskundigheid, professionaliteit en nazorg. Doordat het onderzoek niet te veel vragen bevat, is de drempel ook niet zo hoog voor patiënten om hieraan deel te nemen. De ervaringsvragen worden tot slot opgevolgd door de NPS (Net Promotor Score) meting. Het gaat daarbij in de basis om de volgende vraag:
In welke mate zou u zorgaanbieder X aanraden aan vrienden/kennissen/collega's?
De PREM vragenlijst wordt niet alleen door patiënten ingevuld, maar ook door zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Het onderzoek wordt altijd anoniem uitgevoerd, zodat alle respondenten zich vrij kunnen voelen om zo eerlijk mogelijk antwoord te geven op de vragen. Op deze manier krijg je een betrouwbaar en holistisch beeld van het gehele zorgproces.
Specifieke branches
Naast de algemene PREM-vragenlijst heb je ook branchespecifieke vragenlijsten. Zo is er bijvoorbeeld een PREM wijkverpleging, een PREM oncologie en een PREM paramedische zorg. Ook deze vragenlijsten blijven breed inzetbaar. De PREM wijkverpleging is bijvoorbeeld gericht op alle vormen van hulp binnen de wijkverpleging, en niet een aparte PREM voor elke vorm van hulp.
Waarom PREM onderzoek
De PREM biedt verschillende voordelen voor zorginstellingen en beleidsmakers. Hier zijn de 4 belangrijkste voordelen bij het uitvoeren van de PREM:
- Inzicht in de patiëntervaring: Het PREM onderzoek geeft inzicht in de ervaringen, behoeften en verwachtingen van patiënten. Door goed naar de ervaring en mening van de patiënt te luisteren, kun je beter begrijpen wat goed gaat en waar er ruimte is voor verbetering.
- Identificatie van verbeterpunten: Door de verkregen feedback uit de PREM weet je waar de patiëntervaring verbeterd kan worden. Hierdoor kun je als organisatie gerichte acties ondernemen om de kwaliteit van zorg, communicatie en patiënttevredenheid te verhogen.
- Concurrentieanalyse: Met de PREM kun je prestaties vergelijken met die van andere zorgaanbieders in de sector. Dit biedt waardevolle inzichten, waardoor je jouw positie in de markt kunt evalueren en verbeteren.
- Beleidsvorming en besluitvorming: De uitkomsten van het PREM onderzoek kunnen helpen bij het vormgeven van beleid en het nemen van beslissingen op het gebied van zorgverlening. Door gebruik te maken van de resultaten van het onderzoek kunnen beleidsmakers gefundeerde beslissingen nemen om de kwaliteit van zorg te verbeteren en de patiënttevredenheid te vergroten.
Kortom, de PREM biedt waardevolle inzichten in de ervaringen van jouw patiënten en verbeterpunten, vergelijkt prestaties en ondersteunt beleidsvorming en besluitvorming. Met behulp van deze inzichten kun je de kwaliteit van jullie zorgverlening en de patiëntervaring verbeteren.
Hoe werkt het?
Door de ervaring die onze onderzoekers hebben opgedaan zijn wij erachter gekomen dat een telefonisch interview de meeste respons oplevert. Het gehele onderzoek is onder te verdelen in 4 stappen:
1. Aanleveren informatie
Allereerst hebben wij de contactgegevens van de cliënten nodig. Deze dienen vanuit de zorginstelling aangeleverd te worden.
2. Dataverzameling
Na het ontvangen van alle contactgegevens gaan wij aan de slag met het verzamelen van de data. Dit doen wij bij voorkeur via een telefonisch interview. Wij nemen in dat geval 1 of 2 keer telefonisch contact op en voeren de uitvraag uit. Daarnaast is het ook mogelijk om de PREM vragenlijst op locatie af te nemen via een interview of met behulp van de feedbackzuil.
3. Rapportage
De verzamelde data wordt vervolgens in een overzichtelijke presentatie uitgelegd aan de hand van duidelijke grafieken en tabellen. De belangrijkste bevindingen bespreken we samen digitaal door. Daarbij is er ook ruimte voor het stellen van vragen.
4. Verwerken data Zorgkaartnederland en Mediquest
Tot slot verwerken wij alle bevindingen en sturen deze op naar ZorgkaartNederland en Mediquest. Wanneer zij deze goedkeuren heb je als zorginstelling voldaan aan de jaarlijks verplichte PREM vragenlijst.
Wat is ZorgkaartNederland?
ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Het onafhankelijke platform beschikt over een lijst van zorgaanbieders waar patiënten de zorgverlener kunnen selecteren die het beste aansluit bij hun behoeften. Daarnaast verzamelen zij veel cliëntbeoordelingen, waardoor er meer transparantie komt in de ervaring van mensen bij de verschillende zorgaanbieders.
Het doel van ZorgkaartNederland is om transparantie in de zorg te bevorderen. Dit doen zij door mensen te voorzien van relevante informatie over de kwaliteit van zorgverleners. Zo kan iedereen een gefundeerde beslissing maken en de zorgaanbieder kiezen die het beste bij hun specifieke behoeften aansluit.
Wat is Mediquest?
Mediquest is een data-bureau dat er onder andere voor zorgt dat de PREM succesvol kan worden uitgevoerd. Wanneer Onderzoekdoen.nl een PREM-uitvraag heeft gedaan voor een zorgorganisatie, dan zal Onderzoekdoen.nl de resultaten vervolgens aanleveren bij Mediquest. Na goedkeuring van Mediquest heeft de zorgorganisatie officieel voldaan aan de verplichte kwaliteitsmeting voor dat jaar.
PREM laten uitvoeren door Onderzoekdoen.nl
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
In dit artikel
Meer informatie?
Waarom kiezen voor Onderzoekdoen.nl?
Wij hebben veel ervaring met het uitvoeren van de PREM. We kunnen hierin snel schakelen en binnen enkele weken het onderzoek voor jouw organisatie uitvoeren. Kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, privacy en persoonlijk contact zijn kernwaarden die wij belangrijk vinden. Wij helpen je graag bij het uitvoeren van de PREM.
Dataverzameling
Wij bieden de mogelijkheid om op verschillende manieren data op te halen, waardoor het aantal respondenten verhoogt.
Persoonlijk contact
Wij nemen de tijd en aandacht voor onze klanten, waardoor we de hoogst mogelijke kwaliteit kunnen leveren.
Snel schakelen
Doordat wij veel ervaring hebben met de PREM kunnen wij snel schakelen en binnen enkele weken het onderzoek uitvoeren.
Een selectie van onze tevreden klanten:
FAQ
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Bij het uitvoeren van de verplichte PREM levert de zorginstelling ons een lijst met alle deelnemers aan. Aan de hand van deze respondenten-lijst doen wij twee belrondes. Uit onze ervaring blijkt dat dit over het algemeen voldoende respons oplevert om te kunnen voldoen aan de jaarlijkse PREM.
Wij hebben inmiddels vele verschillende PREM onderzoeken uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.