Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Of je nu werkt aan een onderzoeksproject, marktonderzoek
uitvoert of gewoon feedback van je klanten of
medewerkers wilt verzamelen, het opstellen van een
enquête is een essentiële stap om waardevolle inzichten
te verkrijgen. Een goed ontworpen enquête zorgt ervoor
dat je de juiste informatie verzamelt en dat de
respondenten gemakkelijk kunnen reageren.
In dit artikel begeleiden we je bij het opstellen van een effectieve enquête. Of je nu een beginner bent of al enige ervaring hebt met enquêtes, in dit artikel vind je waardevolle tips en inzichten om je op weg te helpen. Na het lezen kun je direct aan de slag met het opstellen van een enquête die betrouwbare resultaten oplevert.
Wanneer je je een enquête wilt gaan opstellen is het belangrijk dat je eerst scherp hebt wat je wilt weten. Op welke "hoofdvraag" wil je uiteindelijk een antwoord hebben? Een hoofdvraag kan bijvoorbeeld zijn: "Hoe waarderen onze klanten onze sauna".
Aan de hand van deze hoofdvraag kan je vervolgens thema's uitdenken; thema's zouden in het voorbeeld bijvoorbeeld kunnen zijn: faciliteiten, vriendelijkheid, personeel, hygiëne en mogelijkheden van parkeren. Aan de hand van deze thema's kan je vervolgens starten met het enquête opstellen.
Zodra je de hoofdvraag, thema's en enquête vragen helder hebt kan je je enquête inladen in een online enquête tool. Zodra je je vragen in de enquête tool hebt gezet kan je verder gaan met het aanmaken van de introductie van de enquête en de introducties van de pagina's.
Wanneer je een enquête gaat opstellen is het ook belangrijk dat je een passende uitnodigings-e-mail maakt om respondenten uit te nodigen.
De laatste fase bij het enquête opstellen in een enquête tool is het toevoegen van opmaak aan je enquête. Voeg een logo toe aan je enquête en bepaal de kleuren die je in je enquête wilt gebruiken.
Wanneer je klaar bent met het opstellen van je enquête dan kan je starten met het verzamelen van respondenten voor je enquête. Je kunt respondenten uitnodigen per e-mail, maar er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van social media voor het uitnodigen van respondenten.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook of LinkedIn. Een andere optie is om de enquête in je eigen website in te laden en zo respondenten te verzamelen.
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze marktonderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.