Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
De inleiding van een enquête is een belangrijk onderdeel
van het ontwerp, aangezien het de eerste indruk maakt op
de respondenten en hen motiveert om de vragenlijst in te
vullen. Een goed geschreven en aantrekkelijke inleiding
kan de betrokkenheid vergroten en ervoor zorgen dat
respondenten gemotiveerd zijn om eerlijke en zinvolle
antwoorden te geven.
Of je nu een enquête maakt voor academisch onderzoek, klanttevredenheidsonderzoek of iets anders, dit artikel biedt je een aanleiding en suggesties om een boeiende inleiding te creëren die de basis legt voor een succesvolle enquête.
In de inleiding van je enquête zet je het onderwerp van je vragenlijst: Waar gaat het onderzoek over? Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid van klanten van Locatie X zijn. Daarnaast vermeld je uit hoeveel vragen bestaat de vragenlijst en/of hoeveel tijd het kost om de vragenlijst in te vullen.
Op die manier weten de respondenten waar ze aan toe
zijn. Ook vertel je waar de verzamelde resultaten voor
worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het verbeteren van
de klantenservice van jouw bedrijf. Vermeld indien van
toepassing dat de anonimiteit van de respondent wordt
gewaarborgd.
Let erop dat je inleiding niet
te lang wordt. Je wilt niet dat men bij het zien van
de inleiding al afhaakt met de gedachte “het kost me
te veel tijd en moeite om dit te lezen”.
Met de enquête tool van Onderzoekdoen.nl kun je eenvoudig het voorblad van je enquête personaliseren. Respondenten die je via het mailsysteem binnen de tool uitnodigt zien dan bijvoorbeeld hun naam in de aanhef staan.
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze onderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.