Digitale toegankelijkheid bij het maken van een enquête [incl. bruikbare tips]

Digitale toegankelijkheid is een belangrijk onderdeel bij het maken van jouw website. Uit onderzoek is gebleken dat toegankelijke websites meer verkeer aantrekken, een betere online vindbaarheid hebben en gebruiksvriendelijker zijn dan websites die laag scoren op toegankelijkheid.

Digitale toegankelijkheid is ook belangrijk bij het maken van een enquête. Je wilt immers niemand buitensluiten van jouw onderzoek en zoveel mogelijk respondenten kunnen verzamelen.

In dit artikel leggen we uit wat digitale toegankelijkheid betekent en geven we verschillende tips die je mee kunt nemen bij het maken van een digitoegankelijke enquête.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid is simpel gezegd het voor iedereen bruikbaar maken van een digitaal product, zoals bijvoorbeeld een website of een enquête. Hierbij houd je rekening met mensen met een al dan niet tijdelijke fysieke of cognitieve beperking.

Volgens de Rijksoverheid zijn er in Nederland ongeveer 4,5 miljoen mensen met een beperking of chronische ziekte. Denk hierbij aan chronische beperkingen zoals slechthorenden, slechtzienden, laaggeletterdheid en dyslexie. Of tijdelijke beperkingen zoals een gebroken arm of een hersenschudding. Je mist dus een grote groep mensen als je geen rekening houdt met de toegankelijkheid van jouw digitale product.        

Wet digitale toegankelijkheid: WCAG 2.1

Sinds 2018 is de wet digitale toegankelijkheid ingevoerd voor (semi-)overheidsinstanties. Dit betekent dat deze instanties verplicht zijn om te voldoen aan de door de EU opgestelde WCAG 2.1 richtlijnen. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Door deze richtlijnen en internationale aanbevelingen toe te passen op jouw product, zorg je ervoor dat jouw digitale product door iedereen te gebruiken is.

Wil je weten hoe jouw website toegankelijkheid er op dit moment voor staat? Doe dan deze websitetoegankelijkheidstest.

Hoe maak je jouw enquête digitaal toegankelijk?

Wanneer je een onderzoek gaat uitvoeren wil je daarbij het liefste niemand binnen jouw doelgroep uitsluiten. Als je dat wel doet, kan dit mogelijk een vertekende uitkomst en/of minder respondenten opleveren.  Het is daarom belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken bij het digitaal toegankelijk maken van jouw enquête. Hieronder geven wij je een aantal tips die je hierbij kunnen helpen: 

1.    Zorg voor het juiste kleurencontrast. De minimale contrastverhouding is vastgesteld op 4,5:1. Het juiste gebruik van kleuren zorgt ervoor dat jouw teksten goed leesbaar zijn en mensen met kleurenblindheid ook gebruik kunnen maken van jouw enquête. Via de contrastanalyse van Adobe kun je jouw kleuren eenvoudig testen.

2.    Bij het gebruik van een filmpje in jouw enquête is het belangrijk dat deze ondertiteling bevat. Op die manier kunnen mensen meteen gehoorbeperking ook begrijpen wat er gezegd wordt. Maak je gebruik van een YouTube-filmpje? Dan is het goed om te weten dat de standaard ondertiteling van YouTube niet voldoende is voor de digitale toegankelijkheid.

3.    Gebruik duidelijke omschrijvingen bij alle afbeeldingen die iets toevoegen aan jouw boodschap. Deze omschrijvingen worden ook wel ‘alt-teksten’ genoemd. Dit verbetert de gebruikerservaring voor mensen met visuele beperkingen.

4.    Als je gebruikmaakt van een link is het belangrijk om het doel van de link duidelijk te maken in de anchor-tekst. Dit is de tekst die de link omvat. Een voorbeeld hiervan is: ‘lees hier het artikel over digitale toegankelijkheid’ in plaats van ‘lees hier het artikel over digitale toegankelijkheid’.

5.    Gebruik geen voorleesfunctie in de enquête. Wanneer mensen hier behoefte aan hebben dan gebruiken ze vaak al een schermlezer, ook voor andere pagina’s dan alleen de vragenlijst. Als je in je onderzoek ook nog een schermlezer in gaat stellen dan zorgt dit voor onnodige verwarring en mogelijke problemen. Vandaar het advies om geen voorleesfunctie te implementeren.

6.    Zorg voor begrijpelijke enquêtevragen. Door duidelijke en eenvoudige taal te gebruiken en jargon te vermijden zorg je ervoor dat jouw vragen voor iedereen begrijpelijk zijn.

7.    Een goede navigatie en indeling zorgt ervoor dat gebruikers met verschillende apparaten en hulpapparatuur de enquête gemakkelijk kunnen invullen. Zorg er daarom voor dat je een duidelijke structuur en overzichtelijke navigatieopties hebt ingebouwd in jouw enquête.

Nadat je jouw enquête digitaal toegankelijk hebt gemaakt, is het goed om deze te testen onder verschillende gebruikers. Op die manier kun je garanderen dat de enquête voor iedereen bruikbaar is.

Enquêtetool van Onderzoekdoen.nl

De vragenlijst van de enquêtetool van Onderzoekdoen.nl voldoet op dit moment grotendeels aan de richtlijnen van de WCAG 2.1. Wij houden ons dagelijks bezig met het verbeteren van onze producten en staan ook open voor maatwerk.

Wil je een onderzoek laten uitvoeren dat digitaal toegankelijk is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze onderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.  

Maak jouw enquête

Met de enquête tool van Onderzoekdoen.nl kun je heel snel en eenvoudig een enquête opzetten. Probeer het nu en ervaar zelf wat de tool jou te bieden heeft.
Direct starten

Een selectie van onze tevreden klanten: